НАЙ-НОВИ
Откраднаха неиздадена музика на...
Неиздадени песни на Бионсе, както и видеоматериали,...
Депутатът от БСП Димчо Михалевски: Олигарсите ще загубят 70-80 милиона лева от АМ Тракия
14.05.2012 09:56 | Видян 3631 пъти | Гласували 2

Господин Михалевски, още преди година алармирахте, че новите отсечки от магистрала Тракия ще потъват, понеже се правят върху некачествена основа. Тогавашният министър Плевнелиев отричаше, а сегашният Павлова призна този факт. Как си го обяснявате?
За съжаление проблемите, които се видяха сега по трасето на магистрала Тракия няма да бъдат единствени. Причината за настоящите потъвания са само климатичните въздействия. Още липсва другият критичен фактор – натоварването от движението на тежките камиони. Но така е, когато е по-важен пиарът и внушенията, отколкото качеството и спазването на правилата. Ще повторим за кой ли път болезнената поговорка „евтини на брашното, скъпи на триците“. Оттук насетне ще се наложи много пъти държавата да отделя пари, за да оправя последствията от некачественото строителство на участъка от магистрала Тракия и накрая, като теглим „калема“ ще видим, че този „най-евтин участък“ ще поскъпва все повече и повече.
Какви са всъщност реалните проблеми с трасето и защо стана така, че “малко пропадна” пътният възел при Нова Загора, както се изрази министър Павлова? Изобщо има ли малко пропаднало положение или то е като малко бременното?
Основната причина е влагането на материали, които не отговарят на предвидените в проекта. Липсата на контрол или дори откровенно подминаване от страна на контролните органи на нарушения. Имаме информация, че не са спазени техническите спецификации. Например, задължителното отнемане на целия хумусен слой. Вкарване на недопустими материали като глина в основата на магистралата също е проблем. Намаляване на дебелината на основни слоеве като „циментовата стабилизация“ е намалена в някой участъци от 22-25 см, на 15-17 см. Намалени са и дебелините на някои от подосновните асфалтови слоеве с по 3-4 см. Това сумарно намалява носимоспособността и стабилносттта на основата на магистралата и ще доведе до деформации.
Как могат да се решат нещата и да не възникват подобни ситуации?
Много просто – трябва да се спазват правилата и да се строи умно и качествено. Не зная защо беше необходимо да се внушава на обществото „колко евтино строи ГЕРБ“? Сега, след това строителство на магистрала Тракия, има две възможни решения – първото е през две-три години държавата да отделя пари за ремонт на деформациите по трасето, или второ – да се направи основен ремонт на основата, което ще струва много скъпо. И двата варианта показват в какъв абсурд ни вкараха ГЕРБ.
Истина ли е, че сред подизпълнителите на най-важния път в републиката има и такива, които имат съвсем друг бизнес – примерно птичият крал Градуса? Кои други странни птици се подвизават напоследък като пътни строители и всеки ли може и трябва да получава подобни поръчки?
Знаете ли, има много по-тежък проблем от това, за което ме питате. Защото за магистрала Тракия бяхме подготвили всичко – имаше готов работен проект, завършени бяха отчужденията по трасето, осигурено му беше финансиране с 350 милиона евро по програма Транспорт от ЕС. Бойко Борисов просто трябваше и е длъжен да построи този недълъг участък от 116 км.
Вместо това геройски пози, безумни договори с още по-безумни цени, не се договориха нормални условия. Останаха неизползвани близо 100 милиона евро. Само че за чия сметка. Сега се оказва, че на десетки подизпълнители няма да бъде платено от основните изпълнители. Както и безспорния факт, че основните изпълнители инкасират преки загуби. Моята оценка е, че общата загуба по тези 116 км на подизпълнителите и главните изпълнители ще бъде около 70-80 милиона лева.
Трябва обаче да добавим и бъдещите ни загуби от некачественото строителство. Кому беше нужно това? Изгодно е само на ГЕРБ. Ползата - внушения колко са честни. Истинският резултат – неизползвани европейски средства и бъдещи непредвидими разходи от държавата.
Преди изборите през 2009 г. излезе сметката за 140 км магистрала, построени при вашето правителство. Колко ще станат километрите на този кабинет, когато живот и здраве се открият през лятото двете отсечки на магистрала Тракия? Ще имат ли шанс да ви догонят по този показател?
Всяко правителство работи при различни условия. Предното правителство на Станишев започна при по-малко подготвени проекти за изпълнение, но правеше две много важни неща. Първо, строеше интензивно нови пътища и магистрали и ремонтираше големи участъци от републиканската пътна мрежа . Второ, влагаше много средства за подготовка на изпълнението на нови пътни проекти. За 4 години предходното правителство пусна близо 140 км нови автомагистрални участъци ( по АМ Тракия, АМ Хемус, АМ Марица и АМ Струма).
Преасфалтира цялостно над 1/3 от от пътната мрежа, над 6 900 км, или по над 1 340 км/годишно. Подготви за изпълнение нови над 3 000 км пътни участъци и над 250 км автомагистрални участъци. Осигури финансирането на тези проекти с над 1 240 милиона евро от ЕС и над 850 милиона евро инвестиционни заеми от Европейската инвестиционна банка и световната банка.
Практически правителството на ГЕРБ получи един великолепен пакет за изпълнение на пътни проекти и тяхното изпълнение не е тяхна заслуга, а е тяхно задължение. Какъв е резултатът днес? За 2010 г. са рехабилитирани 206 км пътна мрежа, а за 2011 г. по предварителни данни са не повече от 240 км. За целия период 2009-2013 г. ще се въведат в експлоатация магистрални участъци с дължина около 185 км, а по републиканската мрежа ще се ремонтират общо не повече от 1 200-1500 км. Лошо е обаче, че подготовката на проекти за следващия период е пълен провал.


коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !