Тройна цена на поръчка пускат...

Вижте какви ги вършат заместниците на Благомир Коцев,...

Мария каза “да” на Теодор

Попфолк дивата Мария отново облече булчинска рокля –...

10 малко известни факта за ВАЗ 2101 – легендарното Жигули

отпечатай новината

25.05.2025 07:40 | Видян 467 пъти

10 малко известни факта за ВАЗ 2101 – легендарното Жигули

През 1970 година бял свят се появява един от автомобилите, които ще изиграят огромна роля в живота на много хора. Поне на тези, които живея в бившия СССР и други социалистически държави от този период, в това число и България. Това е ВАЗ-2101, известен още като „Лада“ и „Жигули“. А руснаците и до ден-днешен си го наричат „копейка“.

За този автомобил е писано много, но има и факти около неговата история, които не са толкова добре известни. Един от тях е, че той е направен с конкретна цел и тя не е да се даде на хората масов и достъпен автомобил, а малко по-различна.

Идеята са създаването се ражда през 1966 година

Идеята за производството на „народната кола“, както е описан автомобилът, е на Алексей Косигин, който е председател на Министерския съвет на СССР през 1966 година. Целта обаче не е да се даде достъпна машина на народа, а да се вземат натрупаните в него парични средства. Подполковникът от КГБ Игор Атаменко пише в книгата си „КГБ – ЦРУ: кой е по-силен?“, че по това време гражданите на СССР са имали около 90 млрд. Това е около 100 млрд. долара по официалния курс и надхвърля общия годишен бюджет на Холандия, Дания и Белгия.

Народът не се доверява на Спестовната каса и ги държи „под дюшека“, което заплашва с чудовищна инфлация. Хората са свикнали с тоталния дефицит и за да го накараш да извади парите, трябва да му предложиш нещо по-специално. В такова се превръща съветски автомобил, направен за западни технологии и на относително достъпна цена.

Комунистическо име

Проектът е реализиран с помощта на FIAT, като се осъществява в град, който по-рано е бил известен като Симферопол. Заради дружбата между народите той е прекръстен в чест на Палмиро Толиати, който в продължение на 38 години е лидер на италианската комунистически партия. Толиати умира по време на почивка в Крим, а на погребението му в Италия присъства лично лидерът на СССР Владимир Брежнев.

Неуспешна „цветна революция“

Заводът в Толиати е строен 4 години, като първите автомобили слизат от конвейера през пролетта на 1970 година. Това са 6 опитни образеца – два сини и четири винено-червени. Серийното производство стартира през есента, но „цветната“ революция така и не успява – повечето коли са или бели или с светлокафяви.

Първорожец, Жигули, Lada

През 1968 година е организиран конкурс за името на новия автомобил, като едно от първите предложения е „Първорожец“. То не е харесано и колата е кръстена „Жигули“, о пък с това име се появяват проблеми. Затова и на автосалона в Брюксел през 1971 година автомобилът е представен като Lada.
Проблемът с „Жигули“ е, че звучи като „жиголо“, а немалка част от произведените автомобили се продават в чужбина и западните купувачи едва ли биха харесали подобна аналогия. Пък и краткото Lada се чете по-лесно, отколкото неудобното Zhiguli.

Не става за руските пътища

В основата на „копейката“ е притежателят на титлата „Автомобил на 1966 година“ в Европа – Fiat-124. Италианската машина обаче е сериозно преработена, тъй като пътищата в СССР са ужасни лоши. Затова и в конструкцията на колата са направени над 800 промени, като основните са увеличен пътен просвет и различа трансмисия. Вместо дискови спирачки отзад са поставени такива с барабани. Автомобилът получава и специално разработен 1,2-литров мотор с 62 к.с.

Народен, но не най-евтин

Предложението на Косигин е реализирано, но автомобилът така и не успява да стане най-евтиният в Съветския съюз. Базовата версия струва 5000 рубли, което е с 1000 повече от „Запорожец“. Но пък ВАЗ-2101 е по-престижен.
Собствениците на Lada-1200 от първата серия за чужбина с носталгия си спомнят за техническото съвършенство на автомобила и миризмата на естествена кожа в салона. Масовият купувач обаче няма този късмет, тъй като колата се произвежда в огромен тираж. През 1973 година от конвейера слиза милионният автомобил, а година по-късно капацитетът на завода е увеличен до 660 000 коли на година. Съответно това води да спад на качеството.

Специални версии на милицията и КГБ

През 1974 година се появява ВАЗ-2101-94, която представлява модификация за милицията и специалните служби (КГБ). Освен по цвета и сигналната лампа, тези автомобили се отличават от стандартните и по новия си двигател – 1,5-литров ВАЗ-2103 с мощност 71 к.с.
По-късно излизат ВАЗ-21018 и 21019, които също са направени за специалните служби, като те първоначално получават роторни двигател, а след това и моторът ВАЗ-411 с мощност 140 к.с. С него ВАЗ-21019 развива почти 180 км/ч.

Европейски модификации

Модификацията за Европа се казва Lada 1200 S, като тя получава черни кантове на фаровете и специална решетка на радиатора, както и допълнителни пластмасови елементи по каросерията. В салона е поставен спортен волан, а седалките са с подглавници.
За Великобритания се предлага Lada 1300 ES, която освен по дясно разположения волан се отличава и различния цвят на покрива, както и по виниловите елементи по каросерията.

Бронзовата „копейка“

Автомобилът се произвежда до 1988 година, но дори в наши дни все още си има фенове. Хората реставрират своите стари „жигулита“ и ги тунинговат. А някои до такава степен са увлечени по тях, че им издигат паметник. На излизане от Москва по посока Волгоград има мраморен постамент, върху който е поставен стар ВАЗ-2101, покрит с бронз.

Световен шампион с ласкави думи за ВАЗ

Добър автомобил, който никога не се разваляше“, така описва ВАЗ-2101 един човек, който рядко произнася повече от 1-2 изречения наведнъж. Става дума за финландският пилот от Формула 1 Кими Райконен, световен шампион от 2004 година. Той започва кариерата си с рали-състезания, в които кара именно „Жигули“.През 1986 г. пък една от легендите във Формула 1 – Айртон Сена, седна зад волана на „Жигула“, за да завърти една обиколка на писта „Хунгароринг“. Твърди се, че легендарният бразилски пилот и трикратен шампион във Формула 1 сам е проявил интерес към колата.

Аутомедия.бг

автор: СЛАВА

Етикети: , , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !