Чистачка с висше строява военен във...

Докато богатите във „Фермата“ стават все...

Влогъри на бунт срещу Калканджиева:...

Постъпката на Жени Калканджиева срещу Мегз предизвика...

Как управляващите замитат Апартаментгейт

отпечатай новината

19.08.2019 14:55 | Видян 264 пъти

Как управляващите замитат Апартаментгейт

Шеметната кариерна въртележка на бившия шеф на антикорупционната комисия (КПКОНПИ) Пламен Георгиев отново постави въпроса докъде стигна скандалът Апартаментгейт, който разклати управляващото мнозинство по безпрецедентен начин, и каква е съдбата на останалите герои в него, пише Сега. Лавината от статии за закупени евтино луксозни имоти от силните на деня повлече след себе си серия от оставки.

Скандалът повиши рязко чувствителността на обществото към темата за корупцията по високите етажи на властта и доведе до куп проверки на данъчни, прокуратура, антикорупционна комисия. От излезлите до момента резултати по проверките става ясно, че никой не се престарава да търси доказателства за основното съмнение - фиктивно занижени цени на пазаруваните имоти, невъзможност за доказване на средствата за такива луксозни покупки и/или ползвани ценови привилегии при сключването на сделките.

Кои въпроси продължават да стоят без отговор по приключилите вече проверки?

Владислав Горанов, финансов министър


Стана обект на проверка от КПКОНПИ след получен сигнал, че живее безвъзмездно в жилище от 180 кв. м, собственост на кръстника му - бизнесмена Иван Сариев, и е назначил във финансовото министерство сина на Сариев - Христо. Проверен бе и сигнал за посещавана от Горанов луксозна вила, собственост на съпругата на Сариев. КПКОНПИ реши, че няма конфликт на интереси, защото в нито един момент Горанов не е злоупотребил с правомощия в полза на семейство Сариеви.

Интересното е, че прокуратурата, по чието нареждане КПКОНПИ извърши проверка на Горанов, не бърза да приключи производството срещу него. Делото е прехвърлено в спецпрокуратурата и оттам категорично отказаха да съобщят пред "Сега" защо се бави, какви действия се извършват по него и кога ще бъде приключено.

Не може да не се отбележи и фактът, че първо КПКОНПИ, ръководена от Пламен Георгиев, оправда финансовия министър за живеенето под наем без пари, а след това подчинената на МФ НАП не намери никакви нарушения при доходите на Пламен Георгиев.

В аргументацията на КПКОНПИ зеят две големи дупки. Комисията е изследвала само една линия в евентуална връзка между Горанов и Сариеви - дали фирмите на кръстника са участвали в обществени поръчки, възлагани от финансовото министерство и подчинените му НАП, Агенция "Митници", АДФИ, АОП, ДКХ, ИА "Одит на средствата от Европейския съюз" и Национален компенсационен жилищен фонд. Не е установено посочените дружества - 13 на брой, да са взимали участие в поръчки с тези възложители. Проверката обаче изобщо не се занимава с данъчно-осигурителния контрол върху фирмите на Сариев и липсата/наличието на проверки и ревизии за тях. Тук евентуална пряка намеса на Горанов трудно би се доказала, но поне от кумова срама този проблем трябваше да бъде коментиран.

КПКОНПИ сериозно си е замълчала и за назначаването на сина на Иван Сариев - Христо, в Министерство на финансите. От решението става ясно, че той е назначен като „младши експерт“ в дирекция „Икономическа и финансова политика“, отдел „Институционално правен“, по заместване на командирован за 4 г. в Брюксел служител. За назначението му не е проведен конкурс - като КПКОНПИ изрично изтъква, че това е законово позволено при наемане на служители по заместване - чл. 15 от Закона за държавния служител. В случая са любопитни поне три въпроса, които комисията не е задала - защо за длъжността все пак не е обявен конкурс, каквато практика МФ има дори при постовете по заместване, по какъв начин Христо Сариев е разбрал за тази позиция по заместване и как е успял да стигне до лично събеседване с шефа на отдела в МФ, за да я убеди, че е най-подходящият кандидат.

Справка в сайта на МФ показва, че практиката на министерството е да пуска конкурси дори за постове по заместване - например обявен на 11 февруари 2014 година конкурс за младши експерт по заместване в отдел "Контрол и нередности" или обявен на 15 октомври 2015 г. конкурс по заместване за държавен експерт в отдел "Национални стратегии и програми за развитие". Христо Сариев е назначен на 9 февруари 2015 г. Самият Горанов твърди, че никой от семейството не го е търсил за съдействие и само е получил докладна записка от шефката на отдела с предложение за назначението на Христо. Тя била провела предварителен разговор с него и установила, че притежава професионална квалификация, много по-висока от изискванията за заемане на длъжността младши експерт. КПКОНПИ е приела това обяснение и е установила, че Сариев-младши е вземал съизмерима с останалите младши експерти заплата. Той не се явява свързано лице с Горанов по официалната линия на закона и затова нямало конфликт на интереси.

Цецка Цачева, бивш правосъден министър

Решението, с което КПКОНПИ не установи конфликт на интереси при бившия правосъден министър Цецка Цачева, е сред най-проблемните. През юли 2018 г. Цачева закупува жилище от близо 200 кв. м и гараж в столичния квартал "Изток" в луксозната сграда на "Артекс" "Вселена" при цена от 138 001 евро, или около 630 евро на кв.м. После се оказа, че по сделката извън цената в нотариалния акт е уговорено да се доплатят още 110 400 евро. В същото време парламентът е приел поправка в Закона за устройство на територията, от която се е облагодетелствала "Артекс" за спорния небостъргач "Златен век" в "Лозенец".

Коментар:

В решението за Цачева има изначална ключова грешка, открита от "Свободна Европа". Според КПКОНПИ Цачева е гласувала "за" поправката, а според стенограмите и разпечатките от парламента тя изобщо не е участвала във вота. Ако Цачева не е гласувала, целият последващ анализ в решението на КПКОНПИ става излишен, защото тя всъщност не е упражнила правомощие по служба - най-малкото не по този начин. КПКОНПИ обаче е навлязла в дълъг и спорен анализ на законовите промени в ЗУТ. Комисията повтаря версията на управляващите, че промените нямат ретроактивно действие и не облагодетелстват "Артекс". Преди броени дни Административният съд в София отсъди точно обратното - че проблемните промени в ЗУТ облагодетелстват "Артекс" и след приемането им валидността на разрешенията за строеж на сгради втора категория, включително небостъргача "Златен век", се удължава от 5 на 10 години.

И втората линия на аргументация, с която КПКОНПИ отсъжда, че цената на жилището на Цачева не е
 ниска, е проблемна. КПКОНПИ изобщо не коментира начина, по който е договаряно допълнително плащане извън официалната цена по сделката. Това при всички случаи води до неплащане в пълен размер на дължимите такси и данъци по сделката. В решението не се конкретизира и кога точно Цачева и фирмата са се договорили за доплащането от 110 400 евро. КПКОНПИ сумира двете числа и решава, че крайната цена от 248 000 евро не е ниска. Комисията не дава конкретни примери, за да докаже това твърдение, а само изтъква, че при "евентуални" сравнения с цените на други имоти следва да се има предвид, че жилището е купувано на зелено, като договорът е сключен още преди акт 14, и този риск обуславя по-ниската цена. Условната форма навежда на мисълта, че самата КПКОНПИ не си е направила труда да прави сравнения. 

 

 

продължи >>

Етикети:
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !